
MaxiMonsters
De Monsters in het boek Max en de Maximonsters zien er niet bepaald lief uit. Tijdens het voorlezen komen de kinderen erachter dat de Maximonsters net als mensen verlegen of bang kunnen zijn. Maar wat maakt ze dan zo eng? Hoe zien ze er eigenlijk uit? Wat doen ze?
Als kunstenaar maak ik grote beesten en installaties. Daarom begin ik de workshop met beeldmateriaal van mijn eigen werk en bespreken we wat een kunstenaar is en maakt. Maar ook voor wie een kunstenaar het werk maakt en dat je met eigen creativiteit iets in de kunst mag zien. Wat zie je bij de monsters in het boek en hoe kun je dat in je eigen monster verwerken. Leerlingen gaan dan zelfstandig aan de slag met o.a. schuim, plakplastic en tyrips hun eigen kleurrijke fantasie monster maken. Ze gaan experimenteren met de nieuwe materialen en ontdekken wat je ermee kan maken. Lekker werken en af en toe spieken bij de buren voor nieuwe ideeën. Aan het einde van de les heeft elke leerling z’n eigen ruimtelijke monster gemaakt.
De leerlingen worden geprikkeld om groot te denken en ontdekken het “nieuwe materiaal”(schuim). Ze leren verbindingen maken en hun fantasie te gebruiken. Aan het einde van de les bespreekt de kunstenaar klassikaal watvoor monsters er gemaakt zijn en pakt terug op de verhouding werk en toeschouwer. Wie vind wat mooi en waarom, waardoor een positieve feedback situatie ontstaat en de leerling trots leert te zijn op zijn resultaat.
Discipline: | Beeldend | Start: | flexibel |
Doelgroep: | Onderbouw basisonderwijs | Tijd: | flexibel |
Docent(en): | Chantal de Wolde | Prijs: | op aanvraag via info@chantaldewolde.nl |
Aantal lessen: | 1 | Locatie: | op school |
Duur: | 1,5 uur |
aanvragen